3 - باب مَا
جَاءَ فِي
دِيَةِ
الْعَمْدِ
إِذَا قُبِلَتْ
وَجِنَايَةِ
الْمُجْنُونِ
3. Ölenin Velisi Kabul
Ettiğinde Kasden Adam Öldürme Diyeti Ve Delinin Cinayeti
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ مَالِكٍ
: أَنَّ ابْنَ
شِهَابٍ
كَانَ
يَقُولُ فِي
دِيَةِ الْعَمْدِ
إِذَا
قُبِلَتْ
خَمْسٌ
وَعِشْرُونَ
بِنْتَ
مَخَاضٍ،
وَخَمْسٌ
وَعِشْرُونَ
بِنْتَ
لَبُونٍ،
وَخَمْسٌ
وَعِشْرُونَ
حِقَّةً،
وَخَمْسُ
وَعِشْرُونَ
جَذَعَةً(
İbn Şihab şöyle
diyor: Kasden adam öldürme diyetinde ölenin velisi razı olursa, iki yaşına girmiş
yirmibeş dişi deve, üç yaşına girmiş yirmibeş dişi deve, dört yaşına girmiş
yirmibeş dişi ve beş yaşma girmiş yirmibeş dişi deve verilir.
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ يَحْيَى بْنِ
سَعِيدٍ :
أَنَّ
مَرْوَانَ
بْنَ الْحَكَمِ
كَتَبَ إِلَى
مُعَاوِيَةَ
بْنِ أبِي سُفْيَانَ،
أَنَّهُ
أُتِيَ
بِمَجْنُونٍ
قَتَلَ
رَجُلاً.
فَكَتَبَ
إِلَيْهِ
مُعَاوِيَةُ
أَنِ
اعْقِلْهُ
وَلاَ تُقِدْ
مِنْهُ، فَإِنَّهُ
لَيْسَ عَلَى
مَجْنُونٍ
قَوَدٌ(
Yahya b.
Said'den: Mervan b. Hakem, Muaviye b. Ebi Süfyan'a, Kendisine bir adanı
öldürmüş deli birinin getirildiğini yazdı, Muaviye de ona:
«Onu hapset,
kısas cezası vererek öldürme. Çünkü deliye kısas gerekmez» diye cevap yazdı.
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الْكَبِيرِ
وَالصَّغِيرِ
إِذَا
قَتَلاَ
رَجُلاً
جَمِيعاً
عَمْداً :
أَنَّ عَلَى
الْكَبِيرِ
أَنْ
يُقْتَلَ، وَعَلَى
الصَّغِيرِ
نِصْفُ
الدِّيَةِ.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَكَذَلِكَ
الْحُرُّ وَالْعَبْدُ
يَقْتُلاَنِ
الْعَبْدَ،
فَيُقْتَلُ
الْعَبْدُ
وَيَكُونُ
عَلَى الْحُرِّ
نِصْفُ
قِيمَتِهِ.
İmam Malik der
ki: Büyük biri ile küçük çocuk birleşerek kasden bir adamı öldürseler büyük
adam ölüme mahkum edilir. Çocuğa ise diyetin yansı kadar ceza verilir. Hür
kimse ile köle beraberce bir köleyi öldürseler, köleye ölüm, hür kişiye de
kölenin kıymetinin yarısı kadar bir meblağ ceza olarak verilir.